Allah’s Beautiful Names 4.0

Assalamualaikum wrm.

Tak kenal maka tak cinta kan? Kita ini ingin bercinta dengan Allah tapi tak banyak yang kita tahu tentang nama-Nya, kan? Rugilah macam tu….sebab mengetahui nama-nama Allah ni boleh bantu untuk ‘boost’ lagi iman kita…seterusnya menyemarakkan lagi cinta kita terhadap Allah swt. 🙂

Jadinya, saya berdoa pada Allah swt agar post ini dijumpai, ditemui, diklik, dibaca sampai habis dan yang sewaktu dengannya oleh ramai orang sebab saya ingin berkongsi sedikit sebanyak siapakah Allah swt yang kita cintai ini melalui nama dan sifatnya. 🙂

Untuk post sebelum ni, boleh rujuk 1.0, 2.0, dan 3.0.
Hari ni kita fokus lebih sikit, ada tujuh nama best milik Allah swt yang nak diceritakan,

1) Ar-Rahim
Yang Maha Penyayang a.k.a The Merciful

“Dan Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Esa, tidak ada Tuhan selain Dia, Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.” (2:163)

Pernah saya mempersoalkan pada seseorang, kenapa kita mudah cemburu andai perlu berkongsi orang tersayang dengan orang lain. Tetapi kita tak pernah cemburu bila kita kena berkongsi kasih sayang Allah dengan orang lain. Jawapan yang dia berikan sangat menusuk hati. Jawabnya,

“Sebab kasih sayang Allah itu luas. Kita tak akan terasa kita kekurangan kasih sayang Allah. Kalau dengan manusia, perasaan itu sedikit dan manusia memang tak pandai membahagikannya. ”

Di dunia ni, bukan kita sahaja yang mendambakan kasih sayang Allah, yang ingin bermesra atau bermanja dengan Allah. Ramai lagi orang beriman yang inginkan perkara yang sama. Tak termasuk yang belum lahir ke dunia atau yang sudah pergi. Bila kita fikirkan tentang bermacam bentuk kebaikan (kasih sayang Allah) seperti harta yang berkat, kesihatan yang baik, ilmu yang bermanfaat, makanan yang sedap-sedap dan lain-lain lagi… yang Allah berikan pada setiap orang yang ada di dunia ini… memang susah nak bayangkan di mana letaknya sempadan kasih sayang Allah ini.

Sebab itulah, selayaknya kita memuji Allah swt dengan pujian Al-Rahim.

2) Al-Ghafur
Yang Maha Pengampun a.k.a The Forgiving

Kalau kita telaah Alquran, memang inshAllah boleh jumpa ayat yang menggabungkan al-Ghafur dan al-Rahim. Sebab kerana sayanglah, kita akan maafkan seseorang yang buat salah pada kita kan? Itulah yang Allah swt ajar pada kita bila Dia memperkenalkan dirinya sebagai Al-ghafurul Rahim.

Sebagai contoh, dalam menurunkan perintah tentang haiwan yang tak boleh dimakan, Allah yang Maha Penyayang mengambil kira juga faktor di mana kita berkemungkinan akan makan haiwan yang diharamkan sekiranya berada dalam keterpaksaan. Atas dasar ini, Allah juga mmberitahu kita tentang dirinya sebagai Al-Ghafur.

“Sesungguhnya Dia hanya mengharamkan atasmu bangkai, darah, daging babi, dan (daging) hewan yang disembelih dengan (menyebut nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa terpaksa (memakannya), bukan kerana menginginkannya, dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.” (2:173)

Malah, melalui ayat ini juga kita tahu, Allah swt juga sangat tegas. Biarpun Dia ialah Al-Ghafur, kesalahan yang diampunkannya juga ada satu sempadan yang jelas. Ianya terpaksa, bukan sesuatu yang disengajakan atau dalam keadaan yang aman.

Jadi, bergembiralah mengenali Allah swt sebagai Al-Ghafur tetapi, jangan main-main ok?

3) Al-Basit
The Expander

“Barangsiapa yang meminjami Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan.” (2:245)

Karakter Allah swt yang satu ni seharusnya membuatkan kita segan. Saya sendiri segan sebab sifat kedekut saya ni kadangkala menewaskan saya. Sedangkan saya terlupa, apa yang saya ada, itulah daripada Allah. Memang benar, kalau kita tak menggunakan apa yang kita ada untuk Allah, mungkin tak ada apa-apa yang akan berlaku. Tetapi, Allah telah berjanji yang sekiranya kita tak lokek berbelanja untuk Dia, maka apa yang kita ada itu bertambah besar saiz dan manfaatnya. Apa yang kita ada itu bukanlah merujuk pada harta sahaja tetapi boleh jadi juga ilmu, tempat berteduh, makanan, pertolongan dan lain-lain.

Best kan?

4) As-Samad
Tempat Meminta Sesuatu a.k.a The Everlasting Refuge

“Allah tempat meminta segala sesuatu.” (112:2)

Allah swt menceritakan tentang dirinya yang merupakan tempat tumpuan semua makhluk untuk meminta sesuatu. Dalam post sebelum ni kita ada bercakap tentang Allah swt sebagai al-Mujib yang memakbulkan doa-doa. Jadi, semestinya Allah menjadi tempat kita meminta (As-Samad) untuk memakbulkan doa-doa kita.

Bila kita menjadikan Allah-lah satu-satunya tempat kita meminta, maka kita secara tidak langsung mengakui Allah-lah satu-satunya yang layak kita sembah. Allah-lah satu-satunya yang seharusnya menjadi ilah kita yang tercinta. Ada satu buku yang saya baca menceritakan tentang Allah sebagai As-Samad dan Al-Mujib iaitu ‘Di Dunia Ada Syurga’ karangan

5) Al-Wali
Pelindung a.k.a The Protector

“… Dan apabila Allah mengkehendaki keburukan terhadap suatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia.” (13:11)

Atas kehendak Allah swt-lah, kita terselamat daripada mara bahaya yang tak kita duga. Sebab tu, salah satu zikir mathurat yang kita baca pagi dan petang ada yang berkaitan Allah sebagai Al-Wali. Sebab kita yakin, Allah itu adalah pelindung kita, Tak ada bencan yang berlaku ke atas kita yang terlepas daripada pengetahuannya.

Maka, kita ni kena reflek lah kot. Semua perkara yang kita rasa tak best tetapi berlaku kat kita tu, mesti ada sebab yang Allah lebih tahu. ya tak? kalau tak bagus, tentu Allah akan lindung kita kan? Rupa-rupanya, Allah dah bagitahu kita dalam surah Al-Baqarah, ayat 216: mungkin kita ingat benda tu baik tetapi rupanya tak baik. Benda yang kita ingat tak baik, mungkin baik untuk kita. Allah-lah yang lebih tahu.

6) As-Sami’
Yang Maha Mendengar a.k.a The All-Hearing

“Menciptakan dan membangkitkan kamu (bagi Allah) hanyalah seperti (menciptakan dan membangkitkan) satu jiwa saja (mudah). Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, Maha Melihat.” (31:28)

Mengetahui betapa mudahnya Allah dalam menciptakan kita, tentu mudah sahaja Allah mendengar setiap perbualan, bunyi malahan suara yang tak berbunyi seperti dalam hati kita. Sepertinya, Allah swt nak memberitahu kepada kita bahawasanya, tidak ada yang terlepas dari pendengarannya.

Refleksi saya sendiri, kalau kita jahat, mungkin kita dapat sembunyi daripada pengetahuan orang, tetapi Allah Mendengar setiap bisikan kejahatan yang ada dalam hati kita. Dia mendengar sekiranya kita bersuara jahat meskipun ianya hanya disuarakan di lubuk hati.

7) Al-Ba’ith
Yang Membangkitkan a.k.a The Resurrector

Di dunialah kita nak menabur cinta, nak menunai janji setia pada Allah swt. Sebab awal-awal lagi Allah dah beritahu kita, di hari Dia menjadi Al-Ba’ith, kalau cinta yang kita lafazkan benar, maka Dia akan membalas dengan sebaik-baiknya. Kita akan dibangkitkan pada hari tersebut yakni hari kiamat dengan sebaik-baiknya. Kita ini, memang pasti akan dibangkitkan.

Mengenali Allah swt sebagai Al-Bai’ith bukanlah bermaksud yang kita perlu takut pada Allah seperti seorang hamba yang takut pada tuan yang sungguh diktator. Seharusnya kita bertambah cinta sebab kita tahu, dengan membenarkan cinta tersebut, dengan mengikhlaskan diri pada agama ini, cinta ini akan berbalas. Pada harinya Allah bertindak sebagai Al-Bai’th, kita tahu cinta ini bukan bertepuk sebelah tangan.

Penutup

Kita ni sentiasa mahu berjumpa dengan orang hebat tiap kali terbaca mengenai mereka dalam suratkhabar, artikel majalah ataupun di internet. Moga membaca mengenai kehebatan Allah swt menjadikan kita antara hamba-hamba yang teringin benar bertemu denganNya. Seterusnya, melonjakkan lagi usaha kita ke arah impian tersebut…mengejar redha Allah dengan usaha keras pasti kita beroleh pertemuan denganNya. Wallahualam.

-tanah90

Advertisements

About tanah

Just Allah's slave. seeking for a truth over a truth, love over love, strength over a strength, barakah over barakah, mardhotillah over mardhotillah and heaven after world.
This entry was posted in Asma' Allah and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s