[Her-Story] Kisah dulu-dulu ‘featuring’ Misha Omar

Assalamualaikum wrm.

Pernah suatu masa dalam hidup saya, sangat saya ‘ínto’ artis. Saya suka lagu-lagu cinta, saya paling minat penyanyi Misha Omar sampaikan saya pernah berdoa dia menang Anugerah Juara Lagu (which she didn’t, haha). Saya pernah ada buku lirik lagu di mana saya gunting lirik lagu pilihan dalam suratkhabar ataupun majalah dan tampal dalam buku tersebut. Saya pernah jugak buat buku skrap Misha Omar dan Abby Abadi. Dalam diari pelajar, sepatutnya kena tulis catatan perhimpunan ataupun kerja rumah tapi haiii…saya penuhkan dengan gambar-gambar artis dan lirik-lirik lagu. Meja dalam kelas? Pun samaaa…kecuali tahun 2006 waktu Piala Dunia Bola Sepak (saya penuhkan dengan gambar-gambar Pasukan Jerman terutamanya trio Ballack, Podolski dan Klose).

Itulah zaman di mana saya tak peduli sangat siapakah menteri-menteri yang tersenarai dalam kabinet, berita-berita tentang bencana alam, isu semasa yang sedang melanda negara apatah lagi mengetahui perkembangan umat islam (bukan sekadar perkembangan, sejarahnya pun). Faktor utamanya mungkin kerana saya hidup di zaman satu rumah satu televisyen. Tambah pula waktu saya sedang meningkat remaja, Astro menjadi kewajipan pada yang berkemampuan. Duduk pula di asrama, ada geng untuk bersembang kencang tentang dunia hiburan, majalah-majalah hiburan yang dipinjam dari kawan-kawan se’dorm’ untuk menambah pengetahuan dan pelbagai lagi sumber.

i guess everyone around my age were pretty much the same back then, yes? Dan bagi saya, semuanya berubah bila saya melanjutkan pelajaran ke luar negara.

*****
“Kenapa Misha Omar idola awak?” Soalan itu buat saya tersengih. Datangnya pula dari seseorang yang baru saya kenali beberapa minggu. Malah, itulah kali pertama kami keluar berdua kerana saya ada urusan yang perlu diselesaikan di bandar. Dia menemani saya memandangkan saya masih baru di situ dan belum mahir selok-belok bandar. Betul, kejadian ini berlaku beberapa minggu sahaja selepas saya tiba di negara tempat saya melanjutkan pengajian. Malah, ianya berlaku sebelum saya diserap masuk ke dalam bulatan gembira lagi.

20140211-173250.jpg
kredit

Dengan penuh keyakinan, saya lantas menjawab, “Sebab saya suka dengan kisah kejayaan dia. Dia gagal memenangi Bintang RTM, dapat tempat ketiga je tapi dia berjaya bangkit dan mengangkat kariernya melebihi bintang yang menjuarai Bintang RTM ketika itu iaitu Azharina. Malahan, dia satu-satunya penyanyi yang dapat kalahkan Siti Nurhaliza. Bukan sekali tapi dua kali.” (Ayat dibina semula meengikut tatabahasa).

Figur di sebelah saya tersenyum sambil mengangguk. Sambil melintas jalan dan tangan menolong saya menjinjing barang, dia pun membalas. “Oh, tapi kan…dalam islam ramai lagi yang boleh dijadikan idola..macam para sahabat. Kita ada Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali.”

Sengihan saya tidak mati tapi kaku. Tersengih kerana tidak tahu bagaimana untuk membalasnya. Nama-nama yang disebutkan memang tidak asing di telinga saya tetapi itu hanyalah kerana mereka disebut di dalam buku teks Pendidikan Islam, Pendidikan AlQuran dan Assunnah dan mungkin juga ada dalam Pendidikan Syariah Islamiah.

*****
Hari ini.

Peristiwa hampir lima tahun yang lalu itu mungkin bukan penyebabnya Misha Omar dan penyanyi-penyanyi lain hanya tinggal sejarah. Akan tetapi, setelah di’chlorox’kan (bak kata Hlovate) dengan usrah, barulah saya faham kenapa para sahabat yang disebutkan oleh insan dalam cerita di atas ini lebih layak diperbualkan, dijadikan ikutan dan dicontohi keperibadiannya. Malah, saya sangat gembira bilamana dalam salah satu usrah bila kami tadabbur satu ayat yang membuatkan saya terfikir susahnya kita ini nak menghafal Quran sedangkan lirik lagu mudah sahaja lekat di ingatan, saya jadi teringat pada kisah dulu-dulu tentang buku lirik lagu saya. Saya gembira kerana saya pasti saya sudah tak ingat satu pun lagu dalam buku tersebut apatah lagi mengingati setiap patah perkataan dalam lirik lagu tersebut.

Saya ada sebutkan semuanya berubah bila saya tinggalkan Malaysia. Yep, mungkin itu salah satu faktor keadaan sekeliling yang membantu saya meninggalkan zaman ‘gila artis’ kerana di tempat baru bersama kehidupan baru, kita jauh dari tempat lama dan isi kandungannya. Walaubagaimanapun, tidaklah seindah itu hidup saya. Dari jahil kepada tahu dalam sekelip mata selepas join bulatan gembira. Masih ada karat-karat yang susah nak ditanggalkan seperti ketagihan pada drama-drama dan anime-anime Jepun, ketagihan bermain permainan video, etc.
Hari ini. Saya masih berusaha meninggalkan kehidupan itu di belakang. Kerna faedahnya terlalu sikit untuk menjadi bekalan saya di jalan tarbiyah ke arah Allah, jalan yang saya pilih ini. Saya berharap benar, ianya menjadi kisah dulu-dulu dan bukan lagi kisah sekarang. Amin yarabbal alamin.

Adapun begini, eloklah kiranya saya tutup entry ini dengan dua rangkap ayat cinta yang dipetik daripada naskhah AlQuran dimana pada saya, sangat related to apa yang saya ceritakan di atas ni. wallahualam.

“Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: Agama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah) celupan Allah (yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak islam) dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepada-Nyalah kami beribadat.” (2:138)
– sangat merasa benarnya bahawa tiada corak kehidupan yang lebih baik daripada islam. Dalam konteks artikel ini, sungguh dunia hiburan dan artis pujaan sangatlah tidak berbaloi untuk dijadikan sibghah.

“Ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah: sedang orang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab di akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah dan bahwa sesungguhnya Allah maha berat seksa-Nya, (nescaya mereka tidak akan melakukan kezaliman itu).” (2:165)
-moga-moga (saya berharap dan berdoa) untuk mencintai Allah seperti orang-orang yang beriman yang disebutkan ini.

nanges…T_T
-tanah90

Advertisements

About tanah

Just Allah's slave. seeking for a truth over a truth, love over love, strength over a strength, barakah over barakah, mardhotillah over mardhotillah and heaven after world.
This entry was posted in Her-Story and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s